RESUM
David Irving i Joan Pau Rubiés
L’època de la Il·lustració va ser un període de profunda transició filosòfica a Europa. Escriptors i estudiosos van discutir i promoure dins d’una República transnacional de les Lletres coneixements i idees que sovint eren radicals per a l’època, desafiant les suposicions polítiques i econòmics i qüestionant la base teològica de molts marcs epistemològics. Aquesta cultura també va estendre els horitzons del coneixement antropològic, a través de l’escriptura de viatges, la història natural i les dades etnogràfiques que van circular pel món a un ritme sense precedents, cosa que va provocar noves perspectives acadèmiques. Les primeres preguntes que ens farem en aquest col·loqui són: com d’europea va ser la Il·lustració europea, i aquestes interaccions globals es poden separar de les realitats colonials?
També explorarem aquestes qüestions a través de la música, la importància de la qual en aquest context sovint ha estat descuidada. Els diferents tipus de música van ser descrits i teoritzats pels europeus de diverses maneres, amb diferents nivells de fiabilitat. Aquesta comparació va contribuir a l’autocontrol cultural de la identitat europea. De fet, el terme i el concepte de «música europea», sovint considerat un concepte ancestral, va tenir el seu naixement en aquest període. Per tant, explorarem aquest fenomen explicant com es van construir noves definicions de «Europa» com a identitat cultural diferent, en un context complex de filosofia, colonialisme, recerca científica i pensament etnogràfic. Les implicacions van ser, de fet, de gran abast i segueixen amb nosaltres.
ON
Auditorium FCRI, Passeig Lluís Companys 23, 08010 Barcelona